vrijdag 1 november 2013

Volkoren-lijnzaadbrood uit de Römertopf

In mijn gezellige  tweedehandswinkel vond ik een Römertopf. Daar had ik lang naar gezocht en op gewacht! Deze Römertopf heeft als voordeel dat de onderste bak aan de binnenkant geglazuurd is. Het deksel is van ongeglazuurde klei en dus poreus. Het water dat in het deksel trekt en later verdampt heeft zeker invloed op de smaak van het brood en de structuur van de korst. 
Ik ben dus maar eens een groot brood gaan bakken;  een grote vorm vraagt tenslotte om een groot brood. 
Zo lukte het om een smakelijk brood te bakken met een goede structuur, luchtig en met een knapperige korst.
Tarwebrood met lijnzaad
500 gram patentbloem
500 gram tarwemeel
50 gram lijnzaad
42 gram verse gist
3 gram suiker
16 gram zout
650 gram water (2x 100 en 450 gram)
Een tv-kok gaf eens de tip om als je zout in om het even welk recept gebruikt, je dit zout het best in vocht op kunt lossen voor je het toevoegt. Sinds die tijd los ik het zout voor mijn brood op in 100 gram water. Dat rekent makkelijk met de rest van het vocht. Ik giet het zoute water langs de rand van de kom op het meel. Dit heeft als voordeel dat de levende gistcellen niet verbranden door het zout. 
Strooi het meel in een kom, maak een kuiltje in het midden en verkruimel daar de gist in. Giet 100 gram water en de suiker over de gist in het kuiltje en bedek het water met meel van de rand. Giet een volgende 100 gram water met daarin het zout langs de rand over het meel. Laat dit ongeveer 10 minuten staan zodat het gistingsproces op gang komt. 
Mix dan alle verdere ingrediënten, kneed het met de machine 5 minuten op langzame stand en 10 minuten op stand 2.  Laat het deeg 1 uur rijzen.
Zet in deze tijd de Römertopf en het deksel onder water.
Sla het deeg na de eerste rijs  door. Strooi wat bloem of semolina op de bodem van de Römertopf die je aan de binnenkant hebt drooggeveegd.  Maak een rol van het deeg en leg deze in de Römertopf.  Leg het deksel er op. Laat het deeg 45 minuten rijzen. Vergeet niet -zoals ik deze keer, je ziet het op de foto - het brood in te snijden op driekwart van de 2e rijstijd.
Zet de Römertopf in de - let op! - koude oven. Doe je dat niet, dan kan je Römertopf barsten en is hij niks meer waard. Laat het deksel er op. Zet de temperatuur op 250 graden. Als deze temperatuur bereikt is verlaag je hem naar 220 graden en bak je nog 20 minuten. Dan verwijder je het deksel en bak je het brood af in 25 minuten. 
Wordt het brood te bruin dek het dan af met een baksel of een stuk bakpapier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten