dinsdag 21 mei 2013

Brood uit de pan ofwel No-Knead brood

Jaja, dat no-knead brood moest toch maar weer eens gebakken worden. Er staat dat een kind de was kan doen, maar het heeft me toch wel wat moeite gekost om hem netjes te krijgen. Maar deze is prima gelukt. Ik nam mijn mooiste gietijzeren pan, de Le Creuset met deksel. Kost een hoop, maar je hebt wel de beste pan die er is. Ik heb voor het bakken de knop van het deksel verwijderd, ik denk dat hij anders misschien zou smelten in de hitte.

Meng 400 gr meel zorgvuldig met zout en gist. Voeg 380 ml lauw water toe en meng met een rubber spatel kort door elkaar tot een kleverig deeg. Doe plasticfolie over de schaal en zet 12-18 uur weg op een lekker warm plekje. Vouw het slappe deeg met nog wat meel - ook aan de handen- totdat het tot een bol gevormd kan worden. Laat vijftien minuten rusten en doe dan het deeg op een met meel bestrooid werkvlak, vouw het  een paar keer over elkaar heen alsof je een brief vouwt en leg het dan met de naad naar beneden op een met fijn griesmeel (semolina, ook lekker om mee te bakken) bestrooide doek. Dek het af en laat het nog eens een uur of drie staan. Verwarm de oven op 250 graden. Smeer een gietijzeren pan in met olijfolie en laat hem mee opwarmen in de oven.  Doe het deeg in naar de hete pan en het deksel er op.. Haal na een half uur de deksel eraf en laat nog een kwartier bakken. Langer mag wel , korter niet, dan wordt het sponsachtig.


400 gram meel
380 ml lauwwarm water
1 zakje droge gist
1 flinke theelepel zout
semolina ( griesmeel, te koop bij de Jumbo of de Turkse winkel)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten